Sessió 6. Li posem una contrasenya?

Pla de treball

  • Els potenciòmetres
  • Les contrasenyes


La contrasenya de la caixa forta

Una contrasenya és una clau d’accés que us permetrà identificar-vos com a propietaris de la caixa. En aquesta sessió afegirem a la capsa 1 potenciòmetre que indicarà una xifra entre el 0 i el 9. Amb un sol potenciòmetre podeu formar una combinació feble, d’una sola xifra (en el kit de robòtica només n’hi ha un). Si teniu més potenciòmetres, per exemple 3, podeu formar una combinació més segura de 3 xifres (entre 000 i 999). Si poseu la combinació correcta (la que coincideix amb la contrasenya) i premeu un polsador (el fixarem a la sessió 7) s’obrirà la caixa forta.

Anem a fixar els potenciòmetres i comprovar-ne el funcionament

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • El potenciòmetre és un comandament que podeu fer girar amb la mà.

  • Fixeu els potenciòmetres (en el nostre exemple, 3) a la part de dalt de la capsa. Marqueu primer la posició dels forats per als cargols i els 3 comandaments i foradeu-los amb una barrina.

 

  • Un cop fixats els potenciòmetres, connecteu-los a la placa per comprovar-ne el funcionament. El primer potenciòmetre al pin A1, el segon al pin A2 …
  • Connecteu la placa a l’ordinador amb el cable USB i poseu en marxa el programa S4A. Observeu en la taula de sensors com, quan fem girar el comandament en sentit horari, el valor del sensor Analog1 varia des del 1023 fins al 0.
  • Volem una contrasenya per accedir a la nostra caixa forta. Aquesta contrasenya salvaguarda l’accés a la caixa i fa que els vostres objectes més valuosos restin segurs sense accés de persones no autoritzades. Per formar una combinació necessiteu nombres d’una sola xifra, per això haureu de fer una correspondència entre els valors d’entrada dels potenciòmetres i les xifres del 0 al 9. Després, podreu usar els comandaments per indicar les xifres de la combinació.

Les xifres de la combinació de la contrasenya

La contrasenya que trieu pot tenir tantes xifres com decidiu, en funció dels potenciòmetres que tingueu. Nosaltres ara us ensenyem a programar una xifra i si decidiu que la contrasenya estigui formada per tres xifres, per exemple, només caldrà que repetiu el procés dues vegades més.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obriu el projecte m6repte53 i deseu-lo amb el nom m6repte61. Definiu la variable xifra_1 (la primera xifra de la combinació). Heu d’aconseguir que, al girar el potenciòmetre en sentit horari, el seu valor passi del 0 al 1, al 2, al 3 … fins al 9. Els passos a seguir són :

1. Aplicar una proporcionalitat entre els valors que dona el potenciòmetre i les xifres de la combinacióPer calcular el valor de la incògnita xifra_1 apliquem una proporcionalitat que relacioni els nombres que tenim :

  • els possibles valors diferents que ens dona el potenciòmetre (1024, del 0 al 1023)
  • els possibles valors diferents de la xifra_1 (10, del 0 al 9)

Per tant, obtindreu la xifra_1 multiplicant per 10 i dividint entre 1024 el valor del potenciòmetre :

La programació és, doncs,

 

2. Arrodonir el valor de la xifra de la combinació

Les xifres de la combinació han de ser nombres sencers (0,1,…, 9). Podeu evitar que surtin nombres decimals (per exemple 4,75) arrodonint. Com que Scratch fa un arrodoniment al sencer més proper i a vosaltres us cal un arrodoniment a la baixa, sumeu abans 0.5 :

3. Invertir l’ordre de les xifres de la combinació

Al girar el comandament del potenciòmetre obteniu xifres del 9 al 0, però l’ordre natural és l’invers (del 0 al 9). Resteu a 10 la xifra arrodonida :

 

Finalment heu d’assignar el valor obtingut a la variable xifra_1 (la primera xifra de la combinació) i fer que s’actualitzi cada cop que gireu el comandament del potenciòmetre :

Deseu ara el projecte a la vostra carpeta. Connecteu la placa a l’ordinador mitjançant el cable USB. Feu clic a la bandera verda i comproveu que, al girar el potenciòmetre, el valor de la variable xifra_1 que es mostra varia de 0 a 9. A la propera sessió podreu establir la vostra contrasenya o generar-ne una de nova si la voleu canviar.


Icona repteRepte 1

Obriu el projecte m6repte61 i anomeneu-lo m6repte62. Feu visible a l’escenari la variable xifra_1 de la combinació.

Icona pistaPista: Feu servir el format de variable en lectura llarga.


Icona projecteEl nostre projecte creix…

Aquesta sessió ens permet indicar la combinació de xifres que establim com a contrasenya amb potenciòmetres.
Recordeu que heu d’anar completant el document de text acordat amb el vostre mestre al final de cada sessió.


Icona glosariCom que som programadors i programadores parlem de…

  • Contrasenya: una clau d’accés formada per vàries xifres. Per exemple, una contrasenya de 3 xifres podria ser 6-3-4.
  • Potenciòmetre: És un comandament que podeu fer girar amb la mà. Dóna valors entre 0 i 1023.