Pla de treball
- Revisió de la descripció del projecte
- Programació del projecte
- Aprofitar altres projectes o programes
- Control de funcionament del projecte
A per feina…
Al llarg de totes les sessions d’aquest mòdul, hem anat treballant en el nostre projecte d’escape room en paral·lel a la programació d’un exemple senzill.
També hem anat desenvolupant i revisant la descripció del vostre projecte a mesura que avançàvem per les possibilitats que ens ofereix l’Scratch. Primer de tot hem de fer un repàs d’aquesta descripció per comprovar que ho tenim tot controlat consultant-la al nostre projecte escape.
Fem-ho pas a pas
Pel que fa al joc en general:
- Quina és la història que fa de fil conductor a l’escape room?
- A quins usuaris (edat preferent) s’adreça el nostre projecte?
- Hem definit les instruccions? Com s’ha de jugar (quines tecles he de pressionar per moure el personatge?, i per agafar o fer moure objectes?) Hi ha control del temps? Hi ha canvi d’escenari? Quan?. Les instruccions són una part molt important de qualsevol joc, les heu de tenir recollides i han de visualitzar-se en iniciar el joc. És veritat que molts moviments són intuïtius, però d’altres no.
Pel que fa al disseny dels escenaris:
- Quins escenaris hi ha?
- Quins objectes apareixen a l’escenari? Quins són visibles i quins no?
- Com es passa d’un escenari a l’altre?
Pel que fa al moviment del personatge:
- Quins moviments pot fer el personatge?
- Com interactua el personatge amb els objectes de l’escenari?
Pel que fa als objectes
- Quins objectes poden ser desplaçats per l’escenari?
- Quins objectes s’han de recollir?
- Quins objectes canvien d’aparença?
- Recuperem la taula que vam començar a omplir a la sessió 4 on teníem indicades les relacions entre el personatge i els objectes i entre els propis objectes. Estan ben definides totes aquestes relacions?
Pel que fa a les proves i enigmes
- Quines proves cal superar i quina relació tenen amb els objectes? (quin objecte cal agafar?)
- Quin efecte té superar cada prova?
- Recuperem la taula que vam començar a omplir a la sessió 7 on teníem indicades les relacions entre les pistes i les seves descripcions, solucions, accions produïdes i localitzacions. Estan ben definides totes aquestes relacions?
Aprofitem la feina feta
Al llarg de totes les sessions hem realitzat molts reptes que podem recuperar per afegir parcialment a la nostra escape room. L’Scratch ens permet copiar parts d’un projecte per aprofitar-les a un altre. Podem copiar: sons, fons, personatges però també programes. D’aquesta forma, si hem fet una feina de la que estem especialment orgullosos i ens ha portat molt de temps, la podem “reutilitzar” amb facilitat.
Fem-ho pas a pas
- Obrim el projecte on es troba l’element que volem copiar. A la part inferior de la pantalla de l’Scratch hi ha una petita fletxa, cliquem sobre ella i s’obrirà l’espai de la motxilla
- Ens situem a la part que volem copiar. Pot ser un personatge que hem creat, un escenari, un so, però també algun programa relacionat amb un personatge o amb un escenari
- Amb el ratolí arrosseguem la part que volem aprofitar a la motxilla
- Obrim el projecte on volem fer servir el que hem arrossegat a la motxilla, obrim la motxilla i ho arrosseguem al lloc corresponent. Hem d’estar segurs que col·loquem el nou element en el lloc adient.
També podem aprofitar parts d’un projecte dins del mateix projecte.
Fem-ho pas a pas
- Obrim el projecte i triem el personatge del qual volem copiar el programa.
- Ens col·loquem sobre el programa que volem copiar, el seleccionem i l’arrosseguem sobre el personatge que volem que aprofiti el programa
El nostre projecte creix…
Ja ho tenim tot a punt per començar a programar o bé continuar si hem anat treballant de forma prèvia. La descripció de l’escape room que hem actualitzat a l’inici d’aquesta sessió ens ha de servir per anar comprovant que seguim la feina de forma correcta. Podem fer-nos una llista i anar marcant les coses resoltes, repartir-nos les tasques i planificar-nos. Treballem en equip com treballen els programadors i programadores, tothom aportem i opinem per anar construint el nostre projecte.