Mòdul 3. Dissenyem el nostre ScapeScratch (Scratch 3.0)

En aquest mòdul continuarem aprenent noves possibilitats de l’Scratch i tornarem a fer servir algunes funcions que ja coneixeu però que podem aprofitar molt més.

Aquesta vegada volem posar a prova als nostres amics i que resolguin un misteri buscant pistes i resolent enigmes. Farem una escape room!

A les sessions d’aquest mòdul veureu que hi ha referències a funcions treballades en algunes sessions de mòduls anteriors. D’aquesta forma podeu anar enrera i consultar aquells punts en concret que us puguin donar una empenta.

Inventeu una història, dissenyeu un escenari, amagueu objectes, feu resoldre enigmes, poseu un comptador de temps i poseu a prova el vostre enginy i el dels vostres amics. Fem-nos detectius !

 

SESSIÓ PLANS DE TREBALL ACTIVITATS
Sessió 1

Ens preparem per resoldre enigmes

Tria dels personatges i dels objectes

Control dels moviments del personatge

Visualització i posicionament dels objectes

  • Tria del personatge i dels vestits
  • Tria dels objectes
  • Moure el personatge
  • Definició de les posicions dels objectes i de la seva visibilitat
  • Definició del repte final
Sessió 2

Fem aparèixer i desaparèixer objectes

Creació d’escenaris

Situació dels objectes als escenaris

Visualització dels objectes als escenaris

  • Creació de l’escenari “inventari d’objectes”
  • Localització dels objectes als escenaris
Sessió 3

Objectes amunt i avall

Desplaçar objectes endavant i endarrera

Pujar i baixar d’objectes

  • Mobilització dels objectes segons l’acció indicada pel personatge
  • Situació del personatge respecte dels objectes segons l’acció indicada
Sessió 4

Recollint pistes

Recollir objectes de l’escenari i guardar-los

Utilitzar els objectes recollits per fer accions

Planificar les accions del repte final

  • Agafar objectes de l’escenari principal i portar-los a l’escenari “inventari”
  • Definició d’accions a realitzar en funció dels objectes recollits
Sessió 5

Plantegem missatges per resoldre

Unir paraules en un missatge

Mostrar les lletres per separat d’un missatge

Comparar paraules

  • Crear missatges unint paraules
  • Treballar amb els caràcters d’una cadena
  • Comparar caràcters de cadenes
Sessió 6

I ara enigmes numèrics

Ordenació de números

Divisibilitat de números

Trobar nombres primers

  • Comparacions entre números
  • Divisibilitat entre números
  • Trobar nombres primers en un llistat de números
Sessió 7

Llistes i més llistes

Creació de llistes: de forma manual i automàtica

Consulta de llistes

  • Creació de llistes
  • Selecció d’elements d’una llista
  • Creació de missatges utilitzant els elements d’una llista
Sessió 8

Treballem (encara més) amb les llistes

Canvis d’elements a les llistes: afegir, esborrar

Cerca d’elements dins d’una llista

Ordenació dels elements d’una llista

  • Afegir elements a una llista automàticament de forma aleatòria
  • Cerca d’un element a una llista
  • Ordenar els elements d’una llista segons diferents criteris
Sessió 9

Per acabar de preparar el repte final

Control del temps

Instruccions del joc i ajudes

Afegir música al joc relacionada amb les accions

  • Utilització del cronòmetre
  • Definició de les instruccions del joc
  • Definició de les accions d’ajuda durant el joc
  • Inserció de música i sons relacionats amb les accions
Sessió 10

Cap al nostre repte final

Observació d’exemples d’escape rooms  

Elements orientadors per al desenvolupament del repte final

Sessió 11

La nostra escape room s’acaba de perfilar

Revisió de la descripció del projecte

Programació del projecte

Aprofitar altres projectes i programes

Control del funcionament del projecte

  • Descripció final del projecte
  • Còpia de projectes i programes
  • Programació del projecte
Sessió 12

Presentem el nostre projecte i el valorem

Com fer una presentació

Ens autoavaluem

En avaluem com a grup

  • Pautes per dur a terme la presentació del projecte
  • Coavaluació del grup
  • Autoavaluació dels alumnes