Sessió 5. Afegim vides i puntuació al pong

Pla de treball

  • Controlar la variable “vides”
  • Comptador de punts

Controlem millor les vides

En la sessió anterior hem vist què ens passava quan perdíem. Vam crear una variable anomenada “vides” que anava disminuint cada cop i ho aconseguíem sumant -1 a aquesta variable cada cop que la pilota no tocava a la raqueta. Però tenim un problema, el joc no s’atura i les vides comencen a marcar números negatius.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Entrem al nostre compte de l’Scratch i fem una còpia del nostre projecte m2repte41 i li canviem el nom a m2repte51
  • En el nostre projecte hem fet que el joc es vagi repetint i que les vides disminueixin quan la pilota no toca la raqueta. Aquesta repetició la podem controlar de diferents formes però per evitar que el joc segueixi malgrat s’hagin acabat les vides, haurem de fer servir
  • Fixem-nos que aquesta repetició ens permet afegir el control darrera el “fins” a un espai buit. Dins d’aquest espai buit afegirem un nou element que pertany al bloc d’Operadors. D’aquest bloc ja hem fet servir a sessions anteriors el de creació de nombres a l’atzar
  • Aquest operador ens permet triar més operacions:

                                                             

  • Com que volem que la repetició es produeixi fins que s’acabin les vides, ho indicarem d’aquesta forma:

Icona repte Repte 1

Seguim tenint problemes amb el control de vides ja que si no controlem la posició de la pilota quan no ha rebotat sobre la raqueta, a més de restar-nos una vida ho seguirà fent. Modifiquem el projecte m2repte51 que tenim obert de forma que la pilota torni a la posició inicial després de restar una vida i que s’aturi uns segons abans de tornar-se a moure.

Icona pista Pista: vam fer servir el bloc “espera” al mòdul 1 a la sessió 2 quan establíem diàlegs entre personatges.


I ara…guanyem punts

A més de controlar quantes vides ens queden en el joc, és interessant saber quantes vegades aconseguim que la pilota reboti sobre la raqueta en una mateixa vida. Per aconseguir-ho, afegirem un control de punts.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Continuem treballant en el nostre projecte m2repte51
  • Hem de crear una nova variable que anomenarem “punts” on acumularem el nombre de rebots aconseguits abans de perdre una vida. Cal que no ens oblidem de marcar aquesta variable quan la acabem de crear per tal que es pugui veure a la pantalla
  • Aquesta variable “punts” ha de començar amb un valor de zero i ha d’augmentar 1 cada cop que la pilota toqui la raqueta:

Icona repte Repte 2

Seguim treballant en el nostre projecte m2repte51 i afegim el control de punts.

Icona pista Pista: cada cop que comença el joc hem de posar el comptador de punts a 0. Hem de combinar els punts amb les vides. Com organitzem els blocs?


Icona projecte El nostre projecte creix…

Abans de res, farem una ullada a aquestes Scratch Cards per veure si el nostre pong evoluciona bé. És el moment de refer allò que no acaba de funcionar.

A la sessió anterior ja hem decidit quantes vides volem donar als jugadors en el nostre projecte pinball. Ara que sabem com comptar el punts, hauríem de pensar què volem que faci el joc quan el jugador aconsegueixi un nombre determinat de punts i ho afegim a la descripció.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Operadors: bloc que conté les accions que ens permeten realitzar operacions, aproximacions, unions, exclusions, nombres a l’atzar…